גלאורומה עיניים כלב חתול

מהי גלאוקומה בכלב ובחתול?

גלאוקומה הינה קבוצה של מצבים אשר גורמים לעליה בלחץ התוך עיני מעבר לטווח הנורמלי. גלאוקומה עשויה לגרום לעיוורון, לעיתים תוך שעות ספורות.
גלאוקומה- עליה בלחץ בתוך העין (לחץ תוך עיני- intraocular pressure) מעל לנקודה בה הראיה נפגעת.
גלאוקומה היא סיבה שכיחה לעיוורון הן בחיות מחמד והן באנשים.

כדי להבין גלאוקומה, יש צורך תחילה להבין כיצד התנועה של הנוזל בעין שומר על לחץ תוך עיני תקין.
הנוזל המצוי בעין – נוזל תוך עיני (aqueous humor) מיוצר במבנה תוך עיני מיוחד הקרוי “הגוף הריסי” (ciliary body), המצוי מאחורי הקשתית. נוזל זה נוצר כאמור בחלק האחורי של העין, זורם דרך האישון ללשכה הקדמית ומתנקז מהעין במבנה מיוחד הקרוי “זוית הניקוז” (iridocorneal cleft). הנוזל התוך עיני מיוצר בגוף הריסי ומתנקז מהעין באותו הקצב, דבר היוצר לחץ קבוע בתוך העין של 15-20 מ”מ כספית.
גלאוקומה קוראת כתוצאה מניקוז לא תקין של הנוזל החוצה מהעין- הצטברות עודף נוזל ולחץ עולה בתוך העין. הלחץ הגבוה פוגע בתאי העצב של הרשתית ובעצב הראיה וגורם לעיוורון.

שתי קטגוריות של גלאוקומה בכלב:
גלאוקומה ראשונית- מופיעה ללא סיבה מוקדמת הקשורה לעין. 
גלאוקומה משנית- מופיעה כסיבוך של מחלה עינית אחרת.

גלאוקומה ראשונית קוראת בגזעים מסוימים והינה תורשתית. רשימת הגזעים היא ארוכה, חלק מהגזעים הם: קוקר אמריקאי ואנגלי, ביגל, סמוייד, צ’או-צ’או ואחרים. במחלה זו המבנה של זווית הניקוז אינו תקין ולכן מצטברים נוזלים בעין והלחץ עולה. למרות שהמבנה אינו תקין כבר בלידה, המחלה באה לידי ביטוי בגיל בוגר.
גלאוקומה משנית- כתוצאה ממחלות תוך עיניות המפריעות לניקוז הנוזלים מהעין. מחלות נפוצות שעלולות לגרום לגלאוקומה הם: דלקת תוך עינית (uveitis), תזוזת עדשה, גידולים תוך עיניים וטראומה לעין.

אבחון המחלה
האבחון מתבסס על ההיסטוריה, סימנים קליניים ומדידת לחץ תוך עיני.
סימנים קליניים:
ראשית, גלאוקומה בכלבים ובחתולים כואבת. אנשים מתלוננים על כאב ראש חזק שלא מגיב טוב לכדורים נגד כאבים. אך הכלב לא “אומר” שכואב לו וגם לא מיילל מכאב. סימני כאב מתבטאים באפטיה, חוסר רצון לאכול, נטייה לישון יותר מהרגיל, התחבאות מתחת למיטה או כלב שהופך פתאום למפוחד או אגרסיבי.
סימנים אחרים כוללים: מצמוץ ודמוע יתר, עין אדומה, עין שפתאום נראית כחולה, אישון רחב יותר מהעין השנייה. בשלב מאוחר יותר של המחלה או כאשר המחלה הופכת לכרונית גלגל העין הופך גדול מהרגיל.

מדידת לחץ תוך עיני מתבצע בעזרת מכשיר דיגיטאלי הקרוי “טונופן” – Tonopen. מכשיר מיושן יותר אך עדיין אמין ומצוי בחלק מהמרפאות קרוי Schiotz.

טיפול בגלאוקומה
טיפול בגלאוקומה בחיות בית הוא מאוד קשה ומתסכל. לחלק מאיתנו חברים או קרובים הסובלים מגלאוקומה ומטופלים רק בטיפות עיניים וכמעט לא סובלים מבעיות שגורמות לעיוורון. בחיות הדבר אינו כך, משום שהתגובה לתרופות אינו תמיד מספק, לעיתים קרובות ישנה חזרתיות ויש להחליף תרופות בעקבות ביקורות תכופות. בנוסף, עד אשר המחלה מאובחנת, במקרים רבים נגרם כבר עיוורון.

לאחר בדיקת העיניים, אם עדיין החיה רואה בעין החולה, היא מקבלת טיפול חירום להורדת הלחץ. אחר-כך ממשיך הטיפול בבית בעזרת טיפות עיניים ולעיתים כדורים. אם מדובר בגלאוקומה ראשונית, הכלב יקבל טיפול מניעה גם לעין השנייה. יש להבין שבמקרים רבים טיפול זה אינו מספיק. ברפואה ההומאנית ובחלק מהמרכזים הוטרינרים בארה”ב ובאירופה נעזרים בניתוחים תוך עיניים ובלייזר מיוחד להורדת הלחץ בעין, אך לצערנו מכשור זה לא עומד לרשותנו בארץ.

אם החיה מגיעה לבדיקה כאשר היא כבר עיוורת בעין החולה, מטרת הטיפול היא להוריד את הלחץ כדי להפחית ולסלק את הכאב, ולא להחזיר את הראיה.
יש להבין כי אין טעם בטיפול תרופתי לכל החיים מכיוון שהטיפול לא יחזיר את הראיה, ובנוסף יש לזכור גם שהטיפול לא תמיד מצליח להוריד את הלחץ לערכים שלא גורמים לכאב.

לאור עובדה זו עומדות שלוש אפשרויות טיפוליות:
1. הוצאת העין החולה. אומנם מבחינה קוסמטית זוהי האופציה הפחות טובה, אך זו האופציה הטובה ביותר מבחינת החיה, שכן היא מעלימה באופן חד פעמי וסופי את הכאבים בעין. הכלב לא מסתכל במראה, וכל מה שמעניין אותו הוא שלא יסבול מכאב מיותר/

2. הוצאת תוכן גלגל העין והשתלת תותב. שיטה זו גם כן מעלימה באופן סופי את הכאב, ונותנת מראה קוסמטי טבעי יותר.
3. הזרקת חומר טוקסי לתוך העין: זוהי אפשרות שמטרתה להשאיר עין עיוורת, אך לא כואבת. הפרוצדורה מתבצעת בהרדמה מלאה של החיה, חומר אנטיביוטי במינון גבוה מאוד מוזרק לתוך העין. מטרתו של החומר לפגוע בגוף הריסי כך שתרד רמת ייצור הנוזלים בעין. הזרקה זו מצליחה להפחית את ייצור הנוזלים באופן בלתי הפיך ולהוריד את הלחץ בכ- 70 % מהמקרים. בכ-5% מהמקרים העין מתנוונת לחלוטין בעקבות הזריקה וקטנה משמעותית בגודלה. החיה מגיעה לביקורת כשבועיים לאחר ההזרקה למדידת לחץ תוך עיני. אם הלחץ נמוך, אין צורך בהמשך טיפול.