כיב קרנית שאינו מחלים

כיב קרנית אשר החלמתו איטית או שאינו מחלים עקב פגם בשכבה שתחתיו. 

 הקרנית הינה השכבה הקדמית השקופה של גלגל העין. עוביה כחצי מ”מ והיא מורכבת ממספר שכבות: שכבה חיצונית הקרויה אפיתל, שכבה אמצעית הקרויה סטרומה ושכבה פנימית – אנדותל.

9
בסוג כיב זה, נוצרת פגיעה בשכבה החיצונית בלבד- האפיתל. באופן רגיל, כאשר נוצר כיב או פגיעה בקרנית, התאים בקצות הכיב גדלים למרכזו וההחלמה מושלמת בתוך כשבוע. במקרה של

“כיב שאינו מחלים” השכבה העליונה של הסטרומה אינה תקינה,התאים מהקצוות אינם מצליחים להיצמד אליה וההחלמה איטית מאוד עד בלתי אפשרית.

כיבים מסוג זה נפוצים  בכלבים מבוגרים. הסיבה המדויקת אינה ידועה. בגלל שהקרנית משופעת בעצבים, הדבר כואב ומציק לבעל החיים.

 

ישנן שתי שיטות לטיפול בכיבים מסוג זה:

 

1. Sriate/punctuate keratotomy:

בשיטה זו שולי הכיב משופשפים בעדינות ומוסרים מעלהשכבה הפגומה.  אחר כך שכבה זו מגורדת באמצעות מחט קטנה בצורת שתי וערב או בדקירות עדינות.  כוונת שיטה זו הינה לחשוף חלק מרקמת הקרנית הבריאה שתשמש קרקע להחלמת הכיב.  בשיטה זו יחלימו כשני שליש מהמקרים והיא מתבצעת על פי רוב בהרדמה מקומית של הקרנית, לעיתים יש צורך בטשטוש הכלב. אם לאחר 3 נסיונות עדיין אין החלמה, מבוצע הליך כירורגי.

Diamond burr debridement  2

בשיטה זו,  הסרה עדינה של השכבה הפגומה מתבצע באמצעות מכשיר עדין הקרוי Algerbrush .  שיטה זו בטוחה יותר מהקודמת  ולכן כיום אנו מעדיפים להשתמש בה. 

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=W2ndvDx_1SE”]

 

3. Superficial keratotomy: 

ניתוח זה דורש הרדמה מלאה ומתבצע לעיתים רחוקות בלבד, תחת מיקרוסקופ ניתוחי מוסרת שכבה דקה של הקרנית,הכוללת את  הכיב והרקמה הפגומה.
כך נשארת רקמת קרנית בריאה שמסוגלת להחלים ככיב רגיל. לעיתים נוצרת רקמת צלקת על הקרנית אשר אינה מפריעה מאוד לראיה.

 

לאחר הטיפול הכרורגי יש צורך בטיפול באמצעות טיפות בבית וכן קולר אליזבטני למניעת גירוד העין על ידי הכלב.